Shadow of the Tomb Raider
پریسا بهرامی
Shadow of the Tomb Raider
PC
Xbox One
Eidos Montreal
Square Enix
September 14, 2018
Action
معما های بسیار جالب
سیستم مخفی کاری پیشرفته
حس ماجراجویی
سیستم مبارزات ضعیف
گیمپلی با نسخه قبل فرق آنچنانی ندارد
درست است که Shadow of the Tomb Raider یک بازی تمام اکشن نیست و بیشتر حول اکتشاف و ماجراجویی میچرخد اما حتی چنین دلیلی نیز ضعفهای بازی را نخواهد پوشاند. هنوز هم که هنوز است سیستم شوتینگ بازی مشکلاتی دارد که شما را آزار خواهد داد. عجیب است که Eidos Montreal این ضعف را هنوز هم نپوشانده است. شاید دلیل آن توجه بیش از اندازه به دیگر بخشها بوده و شاید هم به این خاطر است که هنوز هم با بازخوردهای منفی جدی رو به رو نشده است. در هر صورت دلیل هرچه که هست، سیستم شوتینگ و به طور کلا گان پلی بازی به قدری ضعیف است که عملا شما را وادار به استفاده از روشهای دیگر خواهد کرد. لارا کرافت هر چقدر هم تحت کنترل گیمر حرفهای باشد باز هم در نبردهای اکشن یک بازنده خواهد بود، خصوصا اگر درجه بازی سختی را روی درجات بالاتر تنظیم کنید. اما برخلاف گان پلی، بخش مخفیکاری بازی پیشرفتهایی داشته است. البته بنیان بخش Stealth بازی پایدار مانده و تقریبا بدون تغییر است و تنها چند المان جهت پیشرفتهتر شدن آن به بازی اضافه شده است. همانطور که میتوانید حدس بزنید در Shadow of the Tomb Raider خبری از نشستن یا Crouch نیست و لارا به صورت اتوماتیک این کار را انجام میدهد. زمانی که وارد محوطه دشمن شوید لارا خودش این موضوع را تشخیص داده و کافیست خود را به تخته سنگی نزدیک کنید تا کاور بگیرد و از دید دشمن پنهان شود. او همچنین قادر است خود را میان بوتهها قایم کند و دیده هم نشود. البته در این قسمت هوش مصنوعی دشمنان نیز به کمک بازیکن خواهد آمد و با توجه به ضعفی که آنها در این زمینه دارند کار لارا راحتتر خواهد شد. Shadow of the Tomb Raider در زمینه استتار پیشرفت کرده و حالا میتوانید به سر و صورت و بدن خود گِل بمالید و خود را با دیوارها همرنگ کنید. بدین ترتیب دشمنان شما را نخواهند دید و میتوانید راحتتر از دیگران مخفی بمانید.
مقبرههای متعدد و نقاط مخفی بازی جذابیت گشت و گذار را چند برابر میکنند. همانطور که کمی بالاتر نیز گفتیم، معماهای جذاب Shadow of the Tomb Raider از نقاط قوت بازی به شمار میروند. خب طبیعتا بسیاری از این معماها را در مقبرهها خواهید یافت. البته بیشتر این معماها مربوط به مراحل اصلی بازی میشوند و در فعالیتهای جانبی پازلهای کمتری را خواهید دید. بخش اکشن بازی نیز به مانند نسخههای گذشته بوده و تغییرات چندانی به خود ندیده است. گان پلی بازی که دقیقا همان است و سلاحهای بازی نیز عملکردی مثل نسخههای قبل دارند. سلاحهای خود را میتوانید به شکلهای مختلفی ارتقا دهید و تغییراتی را بر آنها اعمال کنید. سرعت Reload را افزایش دهید، ظرفیت تفنگ را بیشتر کنید، دقت اسلحه را بالاتر ببرید و حتی کلا تفنگ را عوض کنید. طبیعتا این تغییرات را تنها در صورتی میتوانید انجام دهید که منابع کافی در اختیار داشته باشید و باز هم برمیگردیم سر بحثی که قبلا داشتیم، اهمیت کاوش در محیط! البته خب عوض کردن سلاح احتیاجی به مواد خاصی ندارد! میتوانید اسلحهها را در محیطهای مختلف پیدا کنید. التبه سلاح نسبت به دیگر آیتمهای بازی بسیار نادر است. از بازرگانها هم میتوانید آیتمهای جالبی نظیر صداخفه کن خریداری کنید که به این نکته قبلا نیز اشاره شده است. همانطور که میدانید مهمترین سلاح لارا تیر و کمانش است و این تیر و کمان هم قابل ارتقا دادن است و هم قابل تعویض.حقیقتش را بخواهید در تجربه شخصیام، تعویض تیر و کمان گزینه بهتری بود. برای کمان خود همچنین میتوانید مواد منفجره بسازید. این مواد منفجره در مبارزات بزرگ بسیار کارامد خواهند بود. در همان ابتدای بازی نیز در مبارزاتی که با پلنگها دارید به اهمیت این موضوع پی خواهید برد. به غیر از استفاده در مبارزات، بسیاری از مسیرها را نیز باید از همین طریق باز کنید. میتوانیم خیلی بیشتر به چنین نکات ریزی بپردازیم اما از آنجا همه این موارد را قبلا در نسخههای پیشین Tomb Raider دیدهایم گفتن این مطالب تنها حجم این نقد و بررسی را افزایش میدهد.
اگر Shadow of the Tomb Raider را مستقل از دو نسخه قبل بدانیم بدون شک تجربهای عالی خواهد بود اما با توجه به دو نسخه قدرتمندی که قبل از SotTR منتشر شدهاند به نظر میرسد این نسخه قدمی رو به جلو برای سازندگان نیست. تقریبا تمام المانهای نسخههای قبلی در این نسخه نیز تکرار شدهاند که خب مسئلهای نیست! مشکل اینجاست که بازی در زمینه گیم پلی چیز جدیدی برای ارائه ندارد و به جز تغییراتی کوچک اما مثبت در زمینه مخفیکاری، Shadow of the Tomb Raider نسخهای دقیقا مشابه با نسخههای قبلی و بدون تغییر است. برای چنین عنوانی تغییراتی بنیادین ابدا لازم نیست اما تا این حد بدون تغییر بودن بازی نیز اصلا قابل توجیه نمیتواند باشد. سازندگان میتوانستند ایدههای جدید و زیادی را روی بازی پیاده کنند تا شاهد یک نسخه “جدید” واقعی از سه گانه محبوب Eidos Montreal باشیم. البته کماکان بازی آنقدر لذت بخش است که میتواند برای مدتی طولانی شما را سرگرم کند و خصوصا اگر طرفدار نسخههای پیشین آن باشید که قطعا Shadow of the Tomb Raider یکی از بهترین تجربههای سال خواهد بود. یکی از مهمترین نکاتی که در Shadow of the Tomb Raider باید بدان توجه داشته باشیم محیط قابل کاوش بازی است. سازندگان میدانند که باید برای عنوانی با اسم اصلی Tomb Raider باید محیطی بسازند که هر نقطه از آن ارزش اکتشاف داشته باشد. به هیچ عنوان در Shadow of the Tomb Raider حس خالی بودن محیط به شما دست نخواهد داد و هر نقطه و هر خرابهای را که بگردید چیز جدیدی پیدا میکنید. حال این آیتمها میتوانند جهت ساخت و ساز و یا ارتقا سلاحهایتان مورد استفاده قرار بگیرند و یا میتوانند سبب افزایش XP شما شوند. در این زمینه دو نسخه قبلی بازی نیز عالی کار کردهاند اما Shadow of the Tomb Raider از آنها نیز بهتر است. گذشته از این موضوع، گشتن در محیط در این نسخه لذت خاصی دارد و محیطی که سازندگان خلق کردهاند در خور اسم بازیست. هنگام گشت و گذار در محیط بازی و کاوش در مقبرهها، خطرات زیادی شما را تهدید نمیکنند و بیشتر باید فکرتان را به کار بیندازید. پازلهای متنوع و گوناگونی که Shadow of the Tomb Raider در خود گنجانده سبب میشوند که بازیکن از فکر کردن و حل مسائل بازی خسته نشود. برای موفقیت در مراحل اصلی بازی باید بتوانید از تمام چیزهایی که یاد گرفتهاید و دیالوگهای لارا و شخصیتهای دیگر استفاده کنید تا در کوتاهترین زمان ممکن پازلها را حل کنید. البته با فشردن دکمه Q بازی شما را راهنمایی میکند و کارتان کمی سادهتر میشود. علاوه بر اینکه نقاط مهم مکانی که در آن هستید به رنگ طلایی درمیآیند، لارا نیز دیالوگی را تکرار میکند تا شما با چگونگی حل معما آشنا شوید. گاهی اوقات حتی باید به کمک عکسهایی که قبلا پیدا کردهاید معماها را حل کنید.
اما Tomb Raiderای که ما این روزها آنرا میشناسیم یا بهتر بگویم، این روزها در موردش صحبت میشود مجموعهایست که توسط Crystal Dynamicsو Eidos Montreal توسعه یافته و Sqare Enix آن را منتشر میکند. سال ۲۰۱۳ عنوان Tomb Raider برای کنسول نسل هفتمی و هشتمی و رایانههای شخصی منتشر شد و توانست با بازخوردهای فوقالعادهای رو به رو شود. اتمسفر بینظیر بازی به همراه شخصیتپردازی فوقالعاده و داستانی جذاب و روایتی کمنقص از TR یک عنوان پرطرفدار ساخت. گیم پلی بازی نسبت به گذشته تفاوت پیدا کرده بود و خلاصه Tomb Raider سال ۲۰۱۳ بدون شک یکی از بهترین بازیهای سال بود. Rise of the Tomb Raider که برای مدتی هم در انحصار مایکروسافت بود اگرچه به قدرتمندی نسخه قبل نبود اما باز هم توانست یکی از بازیهای موفق سال شود. فراموش نکنید که در سال ۲۰۱۵ عناوینی چون The Witcher 3: Wild Hunt، Metal Gear Solid V PP و Fallout 4 منتشر شدند و باز هم در این میان Rise of Tomb Raider طرفداران خود را حفظ کرد و با ارائه یک ماجراجویی جذاب دیگر برای بازیکن و همچنین کسب متای ۸۶ نقطه روشنی برای Eidos Montreal بود. آخرین نسخه توم ریدر Crystal Dynamics چند روز قبل منتشر شد و متاسفانه نسبت به دو نسخه قبل ضعیف ظاهر شد. البته در همین ابتدای مقاله خدمتتان عرض کنم که Shadow of the Tomb Raider بازی سرگرمکنندهای بوده و تجربه آن را هم به همه شما توصیه میکنم. Shadow of the Tomb Raider که حدودا دو هفته پیش منتشر شد ابدا نمیتواند موفقیتهای نسخههای اخیر خود را تکرار کند. اعتمادها نسبت به Shadow of the Tomb Raider نیز تا قبل از انتشار بازی کمتر شده بود. عده زیادی احتمال شکست این عنوان یا حداقل افت آن را نسبت به نسخههای قبل میدادند و افرادی هم معتقد بودند که Shadow of the Tomb Raider در واقع از Uncharted کپی کرده است! فراموش نکنید که الهام گرفتن از یک بازی موفق با کپی کردن تفاوتهای زیادی دارد. خلاصه اینکه تا قبل از انتشار بازی مشخص شد که Shadow of the Tomb Raider احتمالا آخرین نسخه این سهگانه خواهد بود و یا حداقل برای مدتی به آن استراحت خواهند داد. همچنین فهمیدیم که در Shadow of the Tomb Raider متوجه میشویم که چرا لارا کرافت لقب “مهاجم مقبره” را به خود اختصاص داده است. اما راجع به جزئیات این بازی و نقاط قوت و ضعف آن در ادامه صحبت خواهیم کرد. امروز میخواهیم Shadow of the Tomb Raider را به صورت تخصصی مورد بررسی قرار بدهیم پس با ما همراه باشید.
گیم پلی بازی Shadow of the Tomb Raider زمانی مرا ناامید کرد که اولین مبارزهام را تجربه کردم. اگرچه کمتر منتقدی بدان اشاره کرده است اما اگر نظر شخصی مرا بخواهید، Tomb Raider از همان ابتدا گان پلیاش مشکل داشت. مبارزات بازی میتوانستند خیلی جذابتر باشند اما سازندگان تمرکز خود را بیشتر روی موارد دیگر گذاشته و البته موفق هم بودهاند. به عنوان یک بازی ماجرایی Tomb Raider از همان ابتدا، یک عنوان موفق و کمنقص به شمار میرفت اما به عنوان یک بازی اکشن رقیبهای قویتری را مقابل خود میدید. حال با این مقدمه به سراغ صحبت راجع به Shadow of the Tomb Raider برویم. اگر بخش مبارزاتی بازی را به زیر مجموعه اکشن و مخفیکاری تقسیم کنیم، میبینیم که در بخش اکشن بازی هیچ نوآوری نسبت به قبل نداشته است. Shadow of the Tomb Raider در این زمینه عملا همان عملکرد نسخههای قبل را ارائه داده و هیچ تغییری چه مثبت و چه منفی در این زمینه نمیبینیم. سیستم کاورگیری بازی، سیستم شوتینگ و کلا تمامی مواردی که شما باید در بخش اکشن بازی ببینید مثل قبل باقی مانده و خبری از پیشرفت یا تنوع نیست. سیستم کاورگیری بازی مثل قبلا عذاب آور است! به خاطر دارم زمانی که Metal Gear Solid V: Phantom Pain منتشر شد برخی از منتقدین ایرانی به سیستم کاورگیری این بازی ایراد گرفته بوند. قضاوت راجع به درست یا غلط بودن این نقد پای خودتان اما سیستم کاورگیری Tomb Raider همیشه ضعیف بوده است و در آخرین نسخه این مجموعه نیز خبری از پیشرفت یا حتی تلاش برای بهتر شدن نمیبینیم.
مهارتهای بازی را جدی بگیرید! اگر میخواهید از لارا شخصیتی قدرتمند و مرگبار بسازید باید بدانید چه مهارتهایی در اولویت هستند. این مورد البته تا حد زیادی به سبک بازی خودتان برمیگردد. مثلا افرادی که با مخفیکاری رابطه خوبی دارند طبیعتا باید روی مهارتهای مخفیکاری بیشتر کار کنند. به طور کلی اما همانطور که گفته شد Shadow of the Tomb Raider در بخش اکشن ضعیف ظاهر شده و با یادگیری مهارتها نیز این ضعف پوشانده نمیشود. Skillهای بازی نسبت به قبل متنوعتر شده و در شرایط بهتری قرار دارند اما هنوز هم تغییری بزرگ در این Skillها دیده نمیشود. به طور کلی بزرگترین پیشرفت بازی نسبت به گذشته، سیستم مخفی کاری آن است و در بقیه موارد یا افت داشته و یا حداقل کیفیتی مثل نسخههای قبلی خود ارائه میدهد. دقیقا به همین جهت است که در ابتدای مقاله اشاره کردیم که Shadow of the Tomb Raider نمیتواند یک بازی درخشان برای Eidos Montreal باشد. در بقیه موارد نیز Shadow of the Tomb Raider نسخه کلون شده دیگر TRها بوده و چیز جدیدی برای ارائه ندارد. سیستم صخره نوردی، انیمیشنها کشته شدن، روشهای ورود به مقبرههای صعب العبور و کلا هر آنچه قبلا در گیم پلی بازی دیدهایم را بدون تغییر در Shadow of the Tomb Raider نیز میبینیم. البته برخی از مکانیزمهای بازی نیز خیلی به تغییر احتیاج نداشتهاند و ثابت بودن آنها یک نقطه ضعف به شمار نمیرود ولی در کل گیم پلی بازی یکنواخت است. بزرگترین مشکل بازی نیز دقیقا از همین واژه سرچشمه میگیرد. اگر نگاهی به Skillهای بازی بیندازید، شاید خودتان هم متوجه شوید که بازی پتانسیل بالایی برای بهتر شدن دارد. اما شاید بی توجهی سازندگان و یا شاید هم رضایت آنها از گیم پلی نسخههای قبل سبب شده که Shadow of the Tomb Raider بیشتر شبیه به یک بسته الحاقی باشد تا یک نسخه جدید! در واقع رابطه Shadow of the Tomb Raider با نسخههای قبل چیزیست شبیه به رابطه Assassin’s Creed Rogue با نسخه Black Flag! با این وجود کماکان Shadow of the Tomb Raider میتواند یک تجربه خاص را برای بازیکن بیافریند. پازلهای متنوع، اهمیت اکتشاف بالا و دیگر نکات ریز و درشتی که مورد بررسی قرار گرفتند از جمله نکاتی هستند که ارزش بازی کردن Shadow of the Tomb Raider را افزایش میدهند.
Verdict
Shadow of the tomb raider is one of the best tomb raiders in series with no doubt, there are some same things in this version that came from previous versions, but the gameplay is really enjoyable and the story is great enough to comfort you really good, and also graphics are superb in this game, it’s a way better than previous versions in graphics and sometimes you can’t tell if it’s video game or reality, our team really recommend you to play this game even if you’re not a fan of tomb raider series